A.
Gailit`i
teos „Ekke Moor“ on eesti lugu, milles on tuntavad paljud meie rahvusele
iseloomulikud kirjeldused. Lugu räägib noorest mehest Ekke Moorist, kes
vastupidiselt oma vendadele ei raba tööd teha ja ei toeta oma vanemaid sellega.
Tema veedab aega lõbusalt ja muretult, tööd teeb vaid siis, kui keegi midagi
konkreetselt käseb. Ekkel on südamedaam
Eneken Üüve. Noor naine soovib, et Ekke läheks maailma end „siledaks
lihvima“, et siis hiljem, kui mees tagasi peaks jõudma, saaksid nad koos ühist
elu hakata jagama. Noor tulihingeline mees teebki nii ja oma teel satub ta
erinevatesse olukordadesse, mis kõik talle eluks vajalikke õpetusi
jagavad. Enne seda saab Ekke veel enda proovile panna ühes
näidendis, kus ta improviseerides suurt tähelepanu ja kiitust saab. Ta rändab sisemaa poole ja teeb erinevaid
juhutöid. Müüb ka erinevaid esemeid, mis just naistele meelepärased olid. Odja
juures teeb ta maalähedast tööd, kus aitab peremehel puid ja vilju
kasvatada. Oma teekonnal saab ta ka
tähelepanu jutustaja rollis, sest tema pajatatud lood olid väga tähelepanu
tõmbavad. Olles eksinud, aitavad Ekke
tagasi teele Lassi ja Uutšö. Loo lõpuks otsustab Ekke Moor siiski oma
kodukohta tagasi suunduda ja tõdeb, et parim on siiski omas kodus olla.
B.
Peamised tegelased: Ekke Moor, Neenu Moor,
praost Odja, Ekke Moor, Jevdokia, Dunja, Aleksander, Elda, Uutšö, Lassi, Jürga, Toomas Üüve, Pille Riin.
C.
Minu jaoks seisnebki teose põhiline idee selles,
et thitipeale tuleb meil endilgi elus nii-öelda ringi rännata ja kogemusi
kogeda, et leida vastus enda küsimusele kes ma olen ja mida ma elult tegelikult
ootan ja tahan. Selle rännaku käigus
saamegi teada elutõed ja väärtused. Kogu teos ongi nagu üks elutee rännaku etapp,
milles saatus enamasti on kujundanud.
D.
Teoses leidus ka erinevaid huvitavaid mõtteid.
Minule jäi kõrva kõlama järgmine: „ Kuid inimesed ei luba ühtki väljahüpet tavalisest, ühtki püüdu ebaharilikku. Pead sarnanema täpselt
veetilgana iga teisega, ja kui sa seda
ei ole, pole sa ühiskonna vääriline. Kõik väljaulatuvad konarused lihvitakse
maha. – See mõte pani mind mõtlema sellele, kui eba tolerantsed oleme nende
inimeste suhtes, kes meist erinevad ükskõik millise joone poolest, kes oma
kõne, välimuse või oskustega. Tihtipeale
näidatakse nendele näpuga, justkui oleks nad teatud „puudujääkidega“, kuigi
tegelikult peaksime neid aktsepteerima ja innustama oma eripäraga silma paistma
ja seda rõhutama. Võtame näiteks
inimesed, kellele meeldib riietuda tavapärasest rõhutatuna, näiteks
gooti stiilis. Palju me tegelikult läheme neile ligi ja lausume mõned
innustavad ja positiivsed kommentaarid? Mitte tihti... Ikka minnakse sõbrannadega naeru kihistama ja
näpuga näitama. Selle tulemusena omapäraselt riietuv inimene tunnetab halba
vastukaja ja otsustab sootuks massiga ühte sulandudes enese olemuse alla suruda.
See on üks paljudest näidetest. Mõte jäi
silma, sest näen oma igapäevases eluski tihti sõpru näpuga näitamas natuke
teisiti riietuvate noorte peale. See on
üleüldine kitsaskoht meie tänapäevases elus. Olen isegi meediast kuulnud, et
kool on kurjast, sest kõik lapsed õpetatakse ühe malli ja tõdede järgi, ehk
kaovad need eripärad, mis koolitee alguses meil kõigil on. Vähestel suudab
säilida isikupära.
Teiseks jäi silma: „ On ikka nii, et just vaene armastab pillata ja jagada, kuigi ta peod on
tühjad ja süda külm. Ta säärikud
haisevad hülgerasvast, aga ise müüb lõhnaõlisid. Ta tahab tuua soojust, aga tal enesel on külmavõetud
lõualuud kui kaks veskikivi vastamisi.“- Väga sageli satume kokku inimestega,
kellel pole palju hingetega, aga sellegipoolest on nad väga lahked ja võtavad
su avasüli vastu. Seevastu inimene, kellel on kõik olemas, on oma varaga
muutunud upsakas ja pole enam nii inimliku suhtumisega, kui vaesem inimene ja
seetõttu pole ta ka nii abivalmis ja vastutulelik. Oma edu tagajärjel
unustatakse see tunne, kui elad vaesuses ja
pead iga päev võitlema ellujäämise nimel. Inimene, kes peab palju tegema
selleks, et hakkama saada, oskab ka
rohkem hinnata abi ja toetuse hinda, pakkudes seda ka teistele. Toome
näiteks meie endi vanavanemad. Nad on
kasvatanud üles oma lapsed, suure töö ja vaevaga, endale tihtipeale sentigi
jätmata. Aja kulgedes on tekkinud ka lapselapsed, aga siiski toetatakse ka
neid, jagades taskuraha, maiustusi jms. Pole tähtis, et nende elutöö oin nii-öelda
tehtud, ikkagi leiavad nad oma sukasäärde kogunenud rahanatukesest osakese ka
lastelastele jagamiseks. See konkreetne
mõte kõnetaski mind just seetõttu, et nägin kohe vaimusilmas oma enda
vanavanaema, kes iga aasta saadab mulle sünnipäevadeks, jõuludeks ja kooli
alguse puhul erinevaid meeneid või taskuraha. Tähtis pole selle väärtus, vaid
mõte ja tunne, et olen siiski oma vanavanaemalgi pidevalt meeles.
Oled teinud väga hea kokkuvõtte teosest, rääkides olulisimast. Kõige põnevam oli lugeda Sinu seoste loomist igapäevaeluga nende kahe tsitaadi puhul. Oli rõõmustav äratundmine, et oled püüdnud seoste loomise arutelu üles ehitada korraliku arutleva lõiguna. Kindlasti, kui oled nüüd korra läbi kirjutanud oma mõtted, saad siit hiljem head materjali 12. klassis kirjandi kirjutamiseks. Loodan, et jätkad oma postituste kirjutamist, mina igatahes ootan huviga Sinu järgmist postitust!
ReplyDelete